STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W
HOLA HOTEL GDYNIA
- Preambuła
Działając na podstawie Ustawy z dnia 13 maja 2016 roku o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tekst jednolity Dz. U. z 2024 roku, poz. 560), niniejszym w Hotel Hola Gdynia, prowadzonym przez HOLA MANAGEMENT Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gdyni, ul. Starowiejska 1, wpisaną do rejestru przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku, VII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0001024940, wprowadzone zostają niniejsze „Standardy ochrony osób małoletnich w Hola Hotel Gdynia”, zwane dalej „Standardami ochrony”.
- Postanowienia wstępne
- Ilekroć w Standardach ochrony jest mowa o:
- Hotelu lub Hotel Hola Gdynia – rozumie się przez to obiekt hotelarski prowadzony przez HOLA MANAGEMENT Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gdyni, ul. Starowiejska 1, wpisaną do rejestru przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku, VII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0001024940,
- Dyrektorze Hotelu – rozumie się przez to osobę zarządzającą Hotel Hola Gdynia z ramienia HOLA MANAGEMENT Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gdyni, ul. Starowiejska 1, wpisaną do rejestru przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku, VII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0001024940, choćby tylko przejściowo, np. w ramach zastępstwa
- Pracowniku Hotelu – rozumie się przez to osobę wchodzącą w skład personelu Hotelu, niezależnie od podstawy prawnej wykonywania przez nią prac w Hotelu,
- Małoletnim – rozumie się przez to osobę, która nie ukończyła 18 roku życia,
- Krzywdzenie małoletniego – rozumie się przez to popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę Małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym Pracownika Hotelu lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie. Na szkodę Małoletniego mogą być popełnione wszystkie przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko Małoletnim (np. wykorzystywanie seksualne z art. 200 kodeku karnego). Z uwagi na specyfikę obiektów turystycznych, w których łatwo można uzyskać możliwość odosobnienia, przestępstwami, do których najczęściej może dojść na ich terenie będą przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności zgwałcenie (art. 197 kodeksu karnego), seksualne wykorzystanie niepoczytalności i bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia (art. 199 kk), seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 kk), grooming (uwiedzenie małoletniego za pomocą środków porozumiewania się na odległość – art. 200a kk),
- Opiekun Małoletniego – rozumie się przez to osobę uprawnioną do reprezentacji Małoletniego, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl Standardów opieki opiekunem jest również rodzic zastępczy,
- Wszelkie procedury przewidziane Standardami ochrony należy stosować z zachowaniem zasady proporcjonalności względem zaistniałej sytuacji i w sposób racjonalny.
- Hotel Hola Gdynia prowadzi swoją działalność operacyjną z najwyższym poszanowaniem praw człowieka, w szczególności praw małoletnich jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie.
- Hotel Hola Gdynia w szczególności podkreśla istotność prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę Małoletnich i zobowiązuje się szkolić swój personel w tym zakresie.
- Hotel Hola Gdynia zobowiązuje się edukować Personel na temat okoliczności wskazujących, że Małoletni przebywający w obiekcie może być krzywdzony oraz w zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje.
- Hotel Hola Gdynia będzie dokładać starań, by pracownicy Hotelu mogący mieć kontakt z małoletnimi, przebywającymi w Hotelu, mieli świadomość ciążących na nich w tym zakresie obowiązków, a także by potrafili zadbać o bezpieczne relacje pomiędzy nimi a małoletnimi.
- Zasady zapewniające bezpieczne relacje między Pracownikami Hotelu a małoletnim, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
- Pracownicy Hotelu powinni w kontaktach z Małoletnimi uwzględniać poziom ich rozwoju emocjonalnego oraz intelektualnego, a w przypadkach, gdy Małoletni jest osobą niepełnosprawną lub osobą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wówczas także tę okoliczność.
- Pracownik Hotelu nie powinien dopuszczać do sytuacji, w której pozostaje w Hotelu w pomieszczeniu sam na sam z Małoletnim, z wyjątkiem sytuacji, gdy pozostawienie Małoletniego samego w pomieszczeniu mogłoby w istotny sposób zagrozić jego dobru, w szczególności zdrowiu lub życiu. W miarę możliwości należy zapewnić obecność innej osoby dorosłej, nadzór kamer monitoringu lub tak zaplanować obowiązki służbowe, aby móc do nich powrócić, gdy tego rodzaju sytuacja minie.
- Jakiekolwiek kontakty pomiędzy Pracownikiem Hotelu a Małoletnim, przebywającym w Hotelu, nie powinny wykraczać poza interakcje uzasadnione obowiązkami służbowymi Pracownika Hotelu.
- Członkowi Personelu nie wolno:
- nawiązywać z Małoletnim relacji o charakterze seksualnym ani romantycznym;
- proponować Małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych, substancji psychoaktywnych, jak również używać ich w obecności Małoletnich w czasie wykonywania obowiązków służbowych lub pobytu na terenie podmiotu;
- oglądać treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę w obecności Małoletniego, udostępniać Małoletnim treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę lub umożliwiać im zapoznanie się z tymi treściami;
- utrwalać wizerunku Małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dozwolone jest rejestrowanie wizerunku dla celów dokumentacji medycznej, naukowych lub dydaktycznych, po uzyskaniu zgody Opiekuna Małoletniego;
- przyjmować pieniędzy, prezentów od Małoletniego i Opiekuna Małoletniego ani wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec Małoletniego lub Opiekunów Małoletniego, które mogłyby prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych;
- składać Małoletniemu propozycji, czynić komentarzy niewłaściwych dla relacji pracownik – Małoletni, dotykać Małoletniego w sposób, który może być uznany lub jest nieprzyzwoity albo niestosowny;
- używać wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, nawiązywać w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej, wykorzystywać wobec Małoletniego przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby), stosunku władzy bądź zależności Małoletniego;
- stosować jakąkolwiek przemoc wobec Małoletniego, w tym polegającą na krępowaniu ruchów poprzez wiązanie;
- zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać Małoletniego;
- krzyczeć na Małoletniego;
- ujawniać osobom nieuprawnionym informacji dotyczących Małoletniego;
- lekceważyć lub powierzchownie, nieuważnie traktować zgłaszanej przez Małoletniego potrzeby wsparcia i pomocy.
- Realizując ww. zasady, personel działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych podmiotu oraz swoich kompetencji.
- Zasady i procedury identyfikacji Małoletniego przebywającego w Hotelu i jego relacji do osoby dorosłej, z którą przebywa w Hotelu
- Identyfikacji Małoletniego i jego relacji do osoby dorosłej, z którą przebywa w Hotelu, dokonują Pracownicy Hotelu (pracownicy recepcji). Identyfikacja taka następuje na podstawie dokumentów Małoletniego oraz osoby dorosłej, z którą przebywa on w Hotelu, a w razie ich braku, na podstawie rozmowy z dorosłym oraz z Małoletnim. Jeżeli osoba dorosła nie jest Opiekunem Małoletniego, należy poprosić tę osobę o udowodnienie, np. poprzez okazanie stosownego dokumentu, zgody Opiekuna Małoletniego na pozostawanie przez Małoletniego pod opieką wspomnianego dorosłego.
- Jeśli w trakcie przeprowadzania procedury opisanej w ust. 1 Pracownik Hotelu nabierze jakichkolwiek wątpliwości co do relacji łączącej Małoletniego i osobę dorosłą, z którą przebywa on w obiekcie, wówczas należy o tym dyskretnie powiadomić Dyrektora Hotelu. Małoletni, jak i osoba dorosła powinni w tym czasie pozostawać pod obserwacją pracowników Hotelu.
- W trakcie rozmowy z Małoletnim należy zwrócić szczególną uwagę na to, by Małoletni miał możliwość swobodnego i nieskrępowanego wypowiadania się, w szczególności by dorosły, z którym Małoletni przebywa w Hotelu, nie udzielał odpowiedzi na pytania zadawane Małoletniemu. Jeśli dorosły w jakikolwiek sposób utrudnia kontakt z Małoletnim lub wywiera na niego presję, choćby tylko swoją obecnością, wówczas należy poprosić dorosłego o opuszczenie pomieszczenia na czas prowadzenia rozmowy z małoletnim, a także poprosić o obecność w trakcie rozmowy dodatkowo drugiego Pracownika Hotelu.
- Zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro Małoletniego znajdującego się na terenie Hotelu jest zagrożone
- Jeżeli zaistnieje uzasadnione przypuszczenie, że dobro Małoletniego znajdującego się na terenie Hotelu jest zagrożone, wówczas każdy Pracownik Hotelu jest zobowiązany, w reakcji na powyższe, do podjęcia adekwatnych działań.
- Uzasadnione podejrzenie skrzywdzenia Małoletniego występuje w szczególności wtedy, gdy Pracownik Hotelu zaobserwował okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie Małoletniego, gdy Małoletni nosi ślady mogące świadczyć o krzywdzeniu, a także gdy Małoletni sam poinformował o krzywdzeniu.
- Działania, o których mowa w ust. 1, powinny polegać na natychmiastowym powiadomieniu o zaistniałej sytuacji Dyrektora Hotelu, a jeśli to nie będzie możliwe lub mogłoby spowodować zbędne opóźnienie, na powiadomieniu przełożonego lub policji.
- Jeśli od Pracownika Hotelu można tego w danej sytuacji oczekiwać, może on podjąć również bezpośrednie działania mające na celu zastopowanie krzywdzenia, uwzględniając jednakże, by taka próba nie zagrażała bezpieczeństwu jego samego, Małoletniego, ani też osób postronnych. Osobą postronną w rozumieniu niniejszego postanowienia nie jest sprawca lub współsprawca krzywdzenia. Działania Pracownika Hotelu powinny pozostawać w granicach prawa, w szczególności stosować się do zasad regulujących kwestię obrony koniecznej lub tzw. zatrzymania obywatelskiego.
- Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę Małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego
- Po powiadomieniu przez Pracowników Hotelu w sytuacjach przewidzianych w niniejszych Standardach ochrony Dyrektor Hotelu jest zobowiązany do ustalenia stanu sprawy oraz, jeśli ustalone okoliczności uzasadniają taki krok, do powiadomienia policji.
- W sytuacjach niecierpiących zwłoki do powiadomienia policji jest uprawniony i zobowiązany każdy Pracownik Hotelu.
- Po powiadomieniu policji Pracownicy Hotelu powinni zadbać, by Małoletni oraz osoba dorosła, która mogła popełnić przestępstwo, nie oddalili się z Hotelu przed przybyciem funkcjonariuszy policji, a także by potencjalne dowody popełnienia przestępstwa nie uległy zniszczeniu.
- Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie Pracowników Hotelu do stosowania Standardów ochrony, zasady przygotowania tych pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
- Osobą odpowiedzialną za przygotowanie Pracowników Hotelu do stosowania Standardów ochrony jest Dyrektor Hotelu.
- Pracownicy Hotelu będą mieli możliwość podnoszenia swych kompetencji związanych z zadaniami wynikającymi ze Standardów ochrony.
- Postanowienia końcowe
- Co najmniej raz na dwa lata dokonywana będzie ocena Standardów ochrony w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami, a wnioski z przeprowadzonej oceny zostaną udokumentowane na piśmie.
- Standardy podlegają udostępnieniu na stronie internetowej hola.gdynia.pl, a także zostaną wywieszone w widocznym miejscu w recepcji Hotelu, w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.
- Standardy wchodzą w życie z dniem 15 sierpnia 2024 roku.
od plaży[/lc_icon_box]
od stacji pkp[/lc_icon_box]
Room[/lc_icon_box]
do kuchni[/lc_icon_box]
winda[/lc_icon_box]
parking[/lc_icon_box]
[/lc_icon_box]
700 m od stacji PKP
[/lc_icon_box]
Relax Room
[/lc_icon_box]
Dostęp do kuchni
[/lc_icon_box]
Dostępna winda
[/lc_icon_box]
650 m parking
[/lc_icon_box]